Denne udgave af månedens korsats er en optagelse fra den ugentlige korprøve mandag d. 28. februar, hvor Sven Verner Olsen kiggede forbi for at spille orgel til Kyriesatsen fra Durufles Requiem, et værk, som vi af gode grunde arbejder intensivt med for tiden.
Ligeledes var Bent Pedersen til stede, og han stod for den tekniske side af lydoptagelsen.
Vi indspillede desuden satsen ”Confutatis” fra Mozarts Requiem, se forsiden af dette site.
Tilbage til Durufle’s Kyrie, der er næppe nogen tvivl om, at begrebet ”Bach-fuga” har spillet en afgørende rolle såvel for Duruflé som for de andre store organistskikkelser, der havde deres virke i Paris i årene før og efter anden verdenskrig, og når Duruflé har ladet denne Kyriesats udforme som en regulær korfuga, så kan man tydeligt høre, at han er inspireret af Bachs fugakunst.
Men samtidig sætter Duruflé også sit eget umiskendelige præg, og det kommer blandt andet til udtryk i de anvendte harmonier, som bliver holdt i en mild, modernistisk stil, i et samlet klangbillede, der i øvrigt ligger som smør for et kor.
Bagved det hele spiller orglet (orkestret) en gregoriansk sentens, som således går hånd i hånd med korfugaen, og bevirker, at satsen på fineste måde indgår i den samlede helhed her i Duruflés Requiem, hvor det gregorianske melodistof spiller en meget stor rolle.
Bemærk ligeledes det crescendo, der går igennem hele satsen, og som når til et højdepunkt lige før slutningen. Her løfter musikken sig, på en måde, som man kun kan betegne som værende storslået.
Til sidst skal det nævnes, at kyrie eleison betyder: Herre forbarm dig.
Euphonia opfører Durufles Requiem med orkester og solister i Marmorkirken d. 7. og d. 8. maj, sammen med Mozarts Requiem, læs mere om disse koncerter her.
Kastrup d. 6. marts 2022
Ole Reuss Schmidt