Korsats fra Messe i h-mol, BWV 232
Kammerkoret Euphonia og musikere fra Det Kgl. Kapel under ledelse af Ole Reuss Schmidt. Optagelse fra Marmorkirken d. 7. april 2019, hvor Euphonia opførte Bachs h-mol Messe.
Teknik: Bent Pedersen.
Korsats fra Messe i h-mol, BWV 232
Kammerkoret Euphonia og musikere fra Det Kgl. Kapel under ledelse af Ole Reuss Schmidt. Optagelse fra Marmorkirken d. 7. april 2019, hvor Euphonia opførte Bachs h-mol Messe.
Teknik: Bent Pedersen.
I årene 1748-49 samlede den aldrende Bach en række satser, som han havde komponeret tidligere i sit liv, bearbejdede dem og forsynede dem i flere tilfælde med en ny tekst. Derpå satte han det hele sammen til et storslået, to timer langt, værk: Messe i h-mol, BWV 232. Det er indledningskoret herfra, der denne gang er månedens korsats, og teksten består af blot disse to græske ord: Kyrie eleison, hvilket betyder: Herre forbarm dig.
Bach komponerede oprindeligt denne sats i 1733, i forbindelse med en kortere messe bestående alene af satserne Kyrie og Gloria, men det er en helt anden (særdeles interessant) historie.
Tilbage til indledningssatsen til Bachs h-mol Messe. Den indledes med fire takter, hvor koret og orkestret åbner op med store, brede klange. Kyrie eleison, synges der, dermed er tonen slået an, og vi lades ikke et øjeblik i tvivl om, at der er tale om et alvorligt anliggende. Derpå fortsætter Bach med 119 takter, hvor en sindrig og dynamisk leg med tonematerialet tager udgangspunkt i dette i sig selv særdeles spændende hovedtema:
Beskaffenheden af dette hovedtema giver anledning til passager undervejs, hvor musikken kommer til at bevæge sig i en højkompleks og avanceret klangverden, med der også et indbygget rytmisk drive i det samme tema, der sagtens kan give mindelser til langt senere tiders jazzmusik. Det er et fantastisk stykke musik.
Kyrie eleison, Herre forbarm dig, således indledes enhver messe, og ordene bliver således sunget på alle tider af kirkeåret, men de får måske en særlig vægt i påskeugen, som vi netop er gået ind i.
Kastrup d. 6. april 2020
Ole Reuss Schmidt
Denne side benytter cookies. Ved fortsat brug af denne side, accepterer du brugen af cookies. Læs mere